یک شرکت دانش بنیان توانست با استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، نمونه صنعتی ربات بازبینی فاضلاب و پیمایش لوله‌های فاضلاب برای ویدئومتری شبکه‌های لوله‌ای انتقال سیال بسازد.

به گزارش روابط عمومی‌ صندوق نوآوری و شکوفایی، جناب آقای دکتر محمدرضا اسدی، مدیر عامل شرکت آریا فناوران آرتا بینش در مورد ویژگی‌های ربات ویدئومتری فاضلاب گفت: شبکه‌های لوله‌های فاضلاب به دو دسته تقسیم می‌شوند؛

  1. لوله‌های قبل از بهره‌برداری که هنوز به شبکه وصل نشده‌اند.
  2. لوله‌های بعد از بهره‌برداری که در سیستم فاضلاب کشور استفاده می‌شود.

ساخت ربات ویدئومتری فاضلاب – شبکه های لوله ای انتقال سیال

این ربات می‌تواند با عبور از این لوله‌ها از داخل آنها تصویربرداری انجام داده و اطلاعات داخل لوله را به صورت آنلاین به نرم‌افزار طراحی شده ارسال کند و همچنین شیب لوله را محاسبه کرده و اطلاعات را به دو صورت ویدیویی و کاغذی تهیه کند.


اسدی به ویژگی‌های این دستگاه اشاره کرده کرد و گفت: ربات ویدئومتری بدنه محرکه ضد آب و ضد خوردگی، اندازه‌گیری شیب با دقت یک صدم درصد، ویدئومتری ۲۰۰ میلیمتر و بالاتر، دوربین ۲ مگاپیکسلی با قابلیت چرخش در همه جهات، قابلیت اندازه‌گیری متراژ طی شده با دقت ۱ سانتیمتر از جمله ویژگی‌های این ربات است. همچنین این ربات قادر است تصاویر با کیفیت را از جداره و عمق چاه به بیرون مخابره کرده و عیوبی همچون ترک، فروریزش برای کوره غیر مجاز، خوردگی غیرهمترازی را ضبط و کشف کرده و گزار‌ش‌هایی از میزان سلامت چاه ارائه کند.


مدیر عامل شرکت آریا فناوران آرتا بینش، بازار هدف این محصول را شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و پیمانکاران بخش خصوصی لوله‌گذاری معرفی کرد.


وی درباره تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: بعد از  ساخت ربات ویدئومتری نمونه آزمایشگاهی، به صندوق نوآوری برای ساخت نمونه صنعتی مراجعه کردیم و ۸۵ میلیون تسهیلات ساخت ربات ویدئومتری نمونه صنعتی از صندوق نوآوری دریافت کردیم که در حال حاضر بازپرداخت آن هنوز آغاز نشده است و در دوره تنفس قرار داریم.


اسدی در مورد میزان استفاده از نمونه صنعتی ربات بازبینی و پیمایش لوله‌های فاضلاب گفت: تاکنون ۱۵ کیلومتر در داخل لوله‌های فاضلاب استان مرکزی و ۲ کیلومتر داخل شهر رشت را با استفاده از ربات، پایش کردیم و قراردادمان با استان مرکزی برای ارائه خدمات پایش همچنان ادامه دارد. علاوه بر این دو شرکت از تهران متقاضی ربات هستند که در صورت توافق دو دستگاه ربات دیگر تولید خواهد شد.

قدمت ربات ویدئومتری فاضلاب


مدیر عامل شرکت آریا فناوران آرتا بینش در مورد برنامه‌های صادراتی این شرکت نیز گفت: با توجه به اینکه نمونه خارجی ربات ویدئومتری در آلمان بیش از ۱۰۰ سال است که تولید می‌شود و خط تولید آن وجود دارد ارائه خدمات به بازار داخل در اولویت ما قرار دارد بر همین اساس قراردادهای ارائه خدمات منعقد کردیم تا با استفاده عملیاتی از ربات، نقاط قوت و کاستی‌های آن بررسی شود و در صورت نیاز به خدمات دیگر، ربات، بازطراحی یا توسعه پیدا کند. در حال حاضر قیمت نمونه خارجی ۱۰ برابر ربات بازبینی و پیمایش لوله‌های فاضلاب است.


اسدی در مورد میزان اشتغال ایجاد شده توسط ربات بازبینی و پیمایش لوله‌های فاضلاب گفت: در حال حاضر در مرکز رشد استان مرکزی مستقر هستیم و ۱۰ نفر به صورت مستقیم با مجموعه همکاری دارند و با شرکت کابل‌سازی، ارائه دهنده خدمات CNC و شرکت سازنده سنسور دستگاه به صورت اشتغال غیر مستقیم همکاری داشتیم.


مدیر عامل شرکت آریا فناوران آرتا بینش برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت را تولید ربات بازدید قنات عنوان کرد و گفت: با گروه تحقیق و توسعه R&D شرکت به همراه یک دانشگاه مذاکراتی صورت گرفته تا برای اولین بار ربات بازدید قنات در کشور ساخته شود. همچنین در نظر داریم در آینده ربات تصحیح شبکه لوله‌های فاضلاب را نیز بسازیم. به عنوان مثال بیشترین ایرادی که انشعابات لوله فاضلاب به آن دچار هستند نفوذ ریشه در لوله و انسداد مسیر است که با ربات ما امکان برش ریشه یا شناسایی محل انسداد فراهم می‌شود و به جای تغییر کامل انشعابات لوله محل مورد نظر تصحیح شود.